Mind The Art

Τί είναι το Audio Latency και πως το αντιμετωπίζω.

Το Latency αναφέρεται στην καθυστέρηση του ήχου απο την στιγμή που αυτός εισάγεται στην κάρτα ήχου μας μέχρι την στιγμή της αναπαραγωγής του απο τα ηχεία μας ή τα ακουστικά μας.

Μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στους μουσικούς, τους μηχανικούς και τους παραγωγούς σε ένα στούντιο (ή και σε εμάς, στο σπίτι μας όταν θέλουμε να ηχογραφήσουμε) καθώς ένα αρκετά μεγάλο Latency καθιστά αδύνατη την ερμηνεία και συνεπώς, την ηχογράφηση.

Φανταστείτε να μιλάτε στο μικρόφωνο και να ακούτε την φωνή σας με μία χρονική καθυστέρηση. Είναι σχεδόν αδύνατο να μιλήσετε, πόσο μάλλον να ερμηνεύσετε συγχρονισμένα με το playback. 
 

Που μπορεί να οφείλεται αυτή η καθυστέρηση λοιπόν; 

Η κάρτα ήχου μας είναι η “πύλη εισόδου” ενός αναλογικού σήματος στον υπολογιστή μας. Όταν η κάρτα ήχου δέχεται ένα σήμα (π.χ. την φωνή μας) από ένα αναλογικό όργανο (π.χ. το μικρόφωνο μας), χρειάζεται λίγο χρόνο για να το μετατρέψει σε ψηφιακό. Μετά πρέπει να το “στείλει” στον υπολογιστή μας, ο οποίος θα το διαχειριστεί ανάλογα με το πρόγραμμα μας και το processing που κάνουμε μέσα σε αυτό (π.χ. compressors, eq, διάφορα effects τα οποία επίσης χρειάζονται χρόνο για να διαχειριστούν το συγκεκριμένο σήμα). Κατόπιν ο υπολογιστής θα το “στείλει” ξανά στην κάρτα ήχου η οποία αυτή την φορά θα το μετατρέψει σε αναλογικό προκειμένου να το “στείλει” και αυτή με την σειρά της στα ηχεία. Σε όλα αυτά, μπορούμε να προσθέσουμε το μήκος των καλωδίων μας, την ταχύτητα των HD μας κλπ.

Κάθε βήμα από τα προηγούμενα χρειάζεται κάποια ms (milliseconds) για να διαικπεραιωθεί. Το πρόβλημα είναι όμως ότι όλα αυτά λειτουργούν αρθροιστικά με αποτέλεσμα ο κυκλος “αναλογικό σήμα -> ψηφιακό σήμα -> processing στο DAW -> αναλογικό σήμα” να χρειάζεται αρκετά ms για να ολοκληρωθεί.

 Συνήθως, με ένα latency μέχρι και 15-20ms δεν έχουμε κάποιο σοβαρό πρόβλημα, όταν όμως η καθυστέρηση ξεπερνά τα 20ms, το latency είναι απαγορευτικό και πρέπει να λάβουμε τα μέτρα μας.

Καλό θα είναι να τονίσουμε ότι σε ένα ψηφιακό περιβάλλον, δεν υπάρχει περίπτωση να ΜΗΝ έχουμε latency. Αυτό που προσπαθούμε είναι να το κρατάμε σε “ανεκτά” επίπεδα.

Τρόποι με τους οποίους μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε:

Ρυθμίζω σωστά τα settings του προγράμματος μου. 
(Προτεινόμενη μέθοδος). 
Προσέχω πάντα τα specifications της κάρτας πριν προχωρήσω σε αγορά.
Ιδανικά -και ειδικά- στην περίπτωση που ο υπολογιστής μου είναι αρκετά παλιός, είναι καλό να προτιμήσω μια κάρτα ήχου που να μου παρέχει την δυνατότητα “Direct Monitoring”. 

Σε αυτή την περίπτωση ακούω χωρίς Latency την πηγή μου (π.χ. το μικρόφωνο μου) καθώς το σήμα που αναπαράγεται απο τα ηχεία μου παρέμεινε αναλογικό (σαν να είχα μία αναλογική κονσόλα) ενώ στο “παρασκήνιο” έγινε η εγγραφή με όλα τα βήματα που περιγράψαμε παραπάνω.

Πλεονεκτήματα: Καθόλου Latency 
Μειονεκτήματα: Ακούω την φωνή μου χωρίς να μπορώ να επέμβω σε αυτή (Πχ. να την ακούσω με βάθος, να χρησιμοποιήσω compressor κλπ).
α. Φροντίζω το Samplerate μου να είναι 44.1kHz (industry standard) ή έστω να μην ξεπερνά τα 48kHz (ιδανικά, ειδικά αν έχουμε σκοπό να γράψουμε μουσική για εικόνα). 

β
.
Αυξομειώνω το Buffer Size ανάλογα με τις ανάγκες μου. Ένα χαμηλό Buffer Size μας δίνει και χαμηλό latency οπότε και το καθιστά ιδανικό στη διαδικασία της ηχογράφησης. Όταν δεν ηχογραφώ πλέον και περνάω στην μίξη, θα προτιμήσω ένα μεγάλο (πιθανόν το μεγαλύτερο δυνατό) Buffer Size καθώς πλέον το Latency δεν θα με επηρεάζει (αφού δεν έχω την ανάγκη για real-time monitoring). Αν χρειαστεί να ξανα-ηχογραφήσω, θα το χαμηλώσω πάλι. Ο λόγος που το αυξομοιώνουμε έχει να κάνει με το εξής: όσο χαμηλότερο είναι το Buffer Size, τόσο μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ χρειαζόμαστε σε αντίθεση με το μεγάλο Buffer Size, το οποίο ο υπολογιστής  μπορεί να το διαχειριστεί ευκολότερα καθώς θα έχει να κάνει λιγότερες "πράξεις" και να διοχετεύσει την ενέργεια του στις υπόλοιπες εργασίες.

γ.
Επιλέγω έναν γρήγορο SSD δίσκο για την ηχογράφηση και την αναπαραγωγή των αρχείων μου.

δ.
Κατα την διάρκεια της ηχογράφησης αποφεύγω να χρησιμοποιώ “βαριά” plugin που θα χρειαστούν πολλούς πόρους απο το σύστημα μου.

Πλεονεκτήματα: Ακούω το σήμα μου μέσα απο το DAW με την δυνατότητα real-time processing (να εφαρμόσω compression, να βάλω ένα reverb κλπ)
Μειονεκτήματα: Πρέπει να "πηγαινοέρχομαι" στα settings και να ρυθμίζω το  Buffer Size.
Δημιουργήθηκε με